Kadir Nyanyuk Jaga Cucu La Kau

Februari 19, 2017 Admin 0 Comments

Ahli Majlis Tertinggi Pribumi A Kadir Jasin kata "Nilai ringgit tidak merudum dan harga barang tidak melambung bila Bank Negara rugi AS$12 bilion (RM30 bilion) pada tahun 1990-an".
Mungkin A Kadir Jasin sudah lupa.


Ada. Oleh kerana Bank Negara kalah judi seteruk itu, rizab negara tidak mampu untuk mempertahankan matawang dan diserang teruk.
Pada amnya, inflasi dan penurunan matawang pada tahun 1990an jauh lebih teruk berbanding sekarang - sehingga matawang terpaksa ditambat.
Ringgit ada diparas USD1 ke RM2.60 pada mula abad 1990an dan jatuh seteruk 86% sehingga RM4.83. Pada akhir abad 1990an, Ringgit pula ditambat pada kadar RM3.80 atau 46% lebih teruk berbanding awal abad itu.
Keseluruhan abad itu,Ringgit tidak pernah kuat meningkat berbanding USD.
Bila Najib mula mentadbir, Ringgit ada paras RM3.73 dan pernah kuat meningkat sehingga RM2.96. Pada hari ini pula, matawang kita ada pada paras RM4.43 - iaitu kejatuhan 18% berbanding awal April 2009.
Matawang sekarang tidak ditambat sekarang kerana matawang kebanyakkan negara didunia juga ada jatuh berbanding dengan matawang US Dollar - langsung tidak sama seperti tahun 1990an.
Kebutaan A Kadir Jasin mungkin disebabkan tertalu taksub kepada Mahathir sehingga jadi tahap kritikal.

0 comments:

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.