Jawapan Kepada Tuduhan Kononnya KWSP Rugi.

April 04, 2017 Admin 0 Comments

Beberapa bulan dahulu, Pakatun termasuk blogger Mahathir Outsyed the box kata KWSP rugi RM575.8 juta dalam FGV.
Depa tipu lagi.
Rupanya, kerugian bersih KWSP dalam FGV ialah RM97.23 - iaitu kerugian kasar RM203 juta tolak dividen diterima oleh KWSP dari FGV sebanyak RM105.77 juta.


Kerugian RM97.23 merupakan 0.26% dari pendapatan RM37.08 bilion KWSP untuk tahun 2016 - ataupun hanya 0.013% dari jumlah asset RM731.11 bilion KWSP pada akhir tahun 2016
FUNGSI KWSP ialah untuk melabur pelbagai kelas aset. Melabur ada untung dan ada rugi tetapi secara keseluruhan, keuntungan KWSP baik.
Pada masa yang sama KWSP labur dalam FGV, KWSP juga untung RM2.1 bilion (sebelum kira dividen) dalam saham IHH yang disenarai pada masa yang sama dengan FGV
- Kerugian kasar RM97.23 juta ataupun kerugian besar RM203 juta pun tidak cukup untuk membayar kos RM305 juta wang rakyat untuk laporan Terowong projek kerajaan Pulau Pinang yang kini hanya 87% siap selepas 4 tahun. (Macai2 pun tak bising tentang ini).
LSS

0 comments:

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.