Lagi peniaga kecil melayu jadi mangsa kezaliman kerajaan DAP Pulau Pinang.

Januari 17, 2017 Admin 0 Comments

Lagi peniaga kecil melayu jadi mangsa kezaliman kerajaan DAP Pulau Pinang.


Rasanya dah ramai peniaga melayu di Pulau Pinang yang cuba cari pendapatan sampingan dengan berniaga secara kecil-kecilan, dizalimi oleh kerajaan DAP melalui agensi penguat kuasaan dorang..
Mamu tau bahawa untuk berniaga ditepi-tepi jalan tu memerlukan lesen dapi pihak Majlis Bandaraya, tapi agak-agak lah kan kalau nak ambik tindakan sedangkan permohonan untuk mendapatkan lesen tak pernah diluluskan oleh majlis..
Bukannya peniaga-peniaga melayu tu bodoh sangat sampai tak reti nak mohon lesen.. Dorang pun tau kalau berniaga secara haram tu memang jadi satu kesalahan.. Tapi bila pihak majlis tak bagi sebarang penjelasan mengenai permohonan dorang, susah laa kann..
Takkan lah nak tunggu lesen punya pasal.., peniaga-peniaga melayu di Pulau Pinang ni kena nganga di rumah sambil hayun telor masing-masing? Rezeki kena cari jugak untuk sekeluarga.., tapi dihalang untuk berniaga hanya kerana pihak majlis buat diam saja bila mohon lesen..
Mamu rasa kalau pihak Majlis Bandaran di Pulau Pinang tu lebih toleran dan juga bijak berkomunikasi, rakyat tak lah benci sangat kat kerajaan DAP yang dok ada ni.. Ni dok buat peniaga kecil melayu macam pemintak sedekah saja bila dorang datang untuk memohon kelulusan berniaga.., sapa tak angin kann..
Yang magiknya Mamu tengok.., peniaga-peniaga cina yang dok berniaga di tepi-tepi jalan tu tak pulak pihak Majlis Bandaran nak ambil tindakan? Takkan la pihak majlis tak berani nak ambik tindakan kat dorang sebab dorang tu cina? Mamu tak berapa nak percaya laa kalau melayu-melayu penguatkuasa majlis bandaran penakut sampai macam tu..
Mungkin ada ‘tangan-tangan ghaib’ yang halang tindakan penguatkuasaan dikenakan pada peniaga cina kot? Sebab tu dorang selamba saja dok berniaga macam halimunan di mata Majlis bandaran..
Yang paling baru kena tindakan ialah peniaga nasi dan air di tepi jalan berhampiran Gurney Plaza petang semalam.. Kesian Mamu tengok khemah-khemah peniaga tu kena rampas oleh penguatkuasa.. Mahal tu harga khemah yang dorang beli untuk cari rezeki halal..
Rasanya dulu masa Koh Tsu Koon jadi Ketua Menteri tak laa teruk sangat sampai macam ni.. Rakyat Penang kena fikir la lepas ni kalau nak undi pilih pihak mana yang bakal memerintah negeri.. Bukannya apa.., jangan laa dok ikut sangat emosi sampai nak cari makan pun susah..
Jangan sampai merempat di bumi sendiri sudah laa.. Nak meniaga pun dah tak boleh.., nak beli rumah pun mahal kemain.. Last-last lari pi duduk di Kedah.. Kesiannn… ¬ Mamu Jarum

0 comments:

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.